Sommarsammanfattning del 4 - augusti

Augusti kom och vi fortsatte jobba på Fjällnora! Vi jobbade på rätt flitigt i typ tre veckor och sen var det plötsligt semester igen - 16:e augusti tog vi tåget norrut för lite fjälluft och Erikas familj! Här kommer augusti i bilder:


Jordgubbarna på balkongen började bli mogna!


Jag lejde hela min familj att rensa ogräs i min kolonilott en kväll. MYS/gratisarbete. Perfekt!


Detta (?) hände på jobbet... Alla undrar "vem vare som kasta???"


Jag cyklade såhär snabbt! Det betyder att det gick asfort och tog mindre än en timme från Fjällnora hem.


Mogna tomater!!!


Första skörden *hjärtögonemoji*
 

Hemodlad lök i mängder


Min och Erikas snackslåda på tåget norrut. MUMS!


Typ direkt när vi kom fram till Gällivare blev vi upplockade av två välfyllda bilar; en med en husvagn bakom och en med ett båtsläp. Så vi for upp till Stora Sjöfallet! Detta är vår husvagnsplats.


Ja ni ser ju... Kan ju inte bli mycket bättre.


20 grader, strålande sol och knappt nån vind. HALLÅ PERFEKTION!

Lilla Gnista vill ha uppmärksamhet


Sola och läsa bok på en klippa


Åker båt över Satihaure


Dag två, vid sjön Pätsasj. Dixie är nybadad och Erika överblickar sina jaktmarker

Blöt hund som värmer sig i solen


Kokkaffe är på g!


Dag tre, min tur att koka kaffet. Drivved brinner bra men det gör kråkbärsris också tydligen....
 

Erikas föräldrar for ut med båten men fick kaffeleverans direkt från klippan

Det var sjukt varmt! Ja, i luften alltså. Vattnet var diskuterbart men helt klart värt att bada i! Observera sjukt rolig hund i högra hörnet ;)


Det var jättekonstigt att bada med människor tyckte Dixie! I vanliga fall är hon den enda som hoppar i pga kallt vatten men både jag och Erika badade den här gången



Räven ligger stilla för en gångs skull


På väg hem över Satihaure

Inga-Lill fick en stor fin röding!


Dixie frös efter allt badande så hon fick bli en kebabrulle <3

Djup tjej

Sen var det slut på fjälldagarna! Så underbart väder och allt var bara perfekt. Så himla glad för detta!


Tillbaka i Erikas föräldrars stuga! Här är jag och Dixie på löprunda i Sjungbergets skogar. Det var liiiite varmt så nån latmask tog en paus för att svalka sig


Senare under rundan så var Dixie rätt långt före mig så det jämnar väl ut sig det där med ansträngningen


Några dagar senare åkte vi söderut för att hälsa på hemma hos Erikas bror med familj. Här är en besvärad liten pojke i ett hus han och jag byggt tillsammans. Tro det eller ej, men jag fick också plats i huset!
 
Se bara - Roos i ett egentimrat hus!


En liten grävmaskinsförare!


Från Erikas bror är det inte långt till Luleå där denna snygging bor. Eftersom hon är rik och har jobb bjöd hon på utemat och drinkar. MYS!


Kolla in detta liksom! Och på en solig brygga med flickvän och BFF dessutom. Hatade inte livet då, nej.


Snabba ryck, här var vi tillbaka i Gällivare och denna bild är från när jag och Erika skulle springa Dundret Extreme Running. Peppade som tusan som ni ser! Jag sprang korta loppet (2,2 km) men Erika var snäppet tuffare och sprang tre varv på samma bana. Den bestod i princip av enbart backar och en myr, väldigt tufft med andra ord. Men kul att ha provat! Skönt för mitt knä att jag var klok och körde korta loppet dock.


Alma och en långhårig faster väntar på kaffe/mjölk


Erika och jag målade Suorvanenlagårn! Sixten tittar på och ger kloka (?) råd

Yours truly på taket med målarutrustningen i högsta hugg!

Ooooch här är vi redan hemma igen! Frukost på Moejoes efter en "härlig" natt på nattåget

Som ni (och jag!) inser när jag kollar på bilder och tänker tillbaka har sommaren varit rätt härlig ändå! Mycket jobb men däremellan har vi lyckats klämma in massa roliga saker! Bra betyg för denna sommar alltså. 

Här kommer en liten lista på sontana saker jag kommer på att jag gjort denna sommar som inte finns med på bild, men som är roliga att komma ihåg tycker jag! Obs ej kronologisk ordning
- Ätit surströmming! Ej så farligt men knappast gott
- Haft personalfest på Fjällnora med lekar, grillat, bastu och badtunna och sen övernattning i stuga. Bra ställe att jobba på ändå!
- Ätit på Messob med Fjällnoragänget och väntat orimligt länge på en drink. Värd väntan dock, bra drink!
- Haft lyxdag/datenight med Erika. Först hotellfrukost, sen hem och chilla och sen ut på kvällen på Peppar peppar där vi åt trerätters, sponsrat av Erikas mormor
- Tillbringat massor med tid (men långt ifrån tillräckligt) i kolonilotten. 

Ja ni hör ju! Hemskt liv, fast tvärtom.

Puss hejs, nu ska jag äta äppelpaj!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Söt!!

2015-09-25 @ 21:40:37

Skriv något roligt eller intelligent!

Namn:
Kryssa här, då glömmer jag dig aldrig

Mailadress i denna ruta:

URL/bloggadress:

Kommentar här tack:

Trackback