Att vara student

När man är student är det två saker som är viktiga.
1. Att veta vart alla nationer ligger.
2. Att veta hur man skålar på en gask.

Jag kan! Ska nu dela med mig av denna kunskap till er.

1.

Klicka för att förstora.
nr 1 = Södermanlands - Nerikes nation ("Snerikes"/"Snerkes")
nr 2 = Göteborgs nation
nr 3 = Gästrike - Hälsinge nation ("GH")
De andra är fint inringade.

2. På en gask sitter man bredvid två personer (förutom om man sitter på kanten.. då är det synd om en) och mittemot en person. Anta att du är en tjej, vi kan kalla dig Britta. Till vänster om dig sitter din bordsherre, Bengt. Till höger om dig sitter en random snubbe, Ingemar. Mittemot dig sitter en person vi kan kalla för Kim eftersom både tjejer och killar kan heta så (jag har ingen koll på om personen mittemot ska vara kille eller tjej..).
Såhär skålar Britta: hon tar sitt glas, höjer det mot Bengt och nickar. Britta vänder sig sedan till Ingemar, höjer glaset och nickar. Sedan vänder hon sig mot Kim, höjer glaset, nickar och först efter det får Britta ta en klunk. Sedan ska hon upprepa proceduren baklänges, alltså först skåla med Kim, sedan Ingemar och sist Bengt. Sedan ställer hon ned glaset (OBS dricker inte). Denna skål används efter en vinvisa, snapsvisa, avecvisa eller ölvisa.

Om du nu skulle vara Bengt, och Britta var din bordsdam (då ska du dra ut stolen åt henne, köpa snapsbiljett till henne om snaps inte ingår, och vara allmänt gentlemannig) så ska du skåla likadant fast först till höger, sen vänster, mitten - dricka - mitten, vänster, höger.

LÄTT VA?!

Kommentarer
Postat av: Astrid

TACK! Du vara en ängel. Jag visste redan 1an. Och har härmed varit på alla nationer, inklusive västgöta, pwnd!!



och ja jag är sjuk i huvet men jag saknar matte. snyft. :(

2009-12-08 @ 17:43:01

Skriv något roligt eller intelligent!

Namn:
Kryssa här, då glömmer jag dig aldrig

Mailadress i denna ruta:

URL/bloggadress:

Kommentar här tack:

Trackback