Vanessas busdag

Igår råkade jag ut för det som verkligen är mardrömmen för en hästägare. Men som Hanna sa, det berodde nog på att hon var med. Hanna är som känt otursfågel nummer 1; bryter foten, sliter av en sena, har knäinflammation och så vidare... 
     Jag och Vanessa var alltså ute och red med Hanna och Pikachu. Det var mörkt och isigt och båda red barbacka, i och för sig som gjort för att något skulle gå fel, men Pikkan skötte sig så då skulle det nog gå bra. Trodde vi. Pikkan är den som brukar vara busig och min häst sköter sig alltid, men Pikkan var snäll och jag har ridit ut barbacka förut, så vad kunde hända? Vi red på en äng i Hågadalen, och skulle precis rida hemåt. Jag skulle bara ta en sista lugn galopp. Precis när jag fattar galopp så får Vanessa något slags ryck och hoppar åt sidan så att jag flyger av, hon sparkar bakut som bara den och rusar iväg rakt in i skogen.
     Först springer vi efter henne men hon verkar ha total panik och bara rusar på, så jag blev ju tvungen att ringa mamma och Frida så de kommer och hjälper till att leta. När de har kommit dit så så gick alla åt olika håll för att leta i skogen, medan jag och Hanna rider hem Pikkis och samtidigt leta efter Vanessa på vägen hem. Precis innan vi är framme vid Lurbo ringer Arne och säger att Frida hade ringt Anna-Karin som hade ringt Peter som hade hittat Vanessa alldeles genomsvettig hemma på stallplanen.
     Under hela tiden som vi letade efter henne var jag på något konstigt sätt lugn, men när jag fick veta att hon var hittad så kände jag mig jätterädd, men det var nog för att spänningen släppte. Jag och Frida kom hem till stallet ungefär samtidigt, där vi hittade en genomsvettig och väldigt trött häst i boxen. Med tanke på hur halt det var ute så var det skönt att se att hon var nästintill oskadd, hon hade bara ett sår på benet. När Vanessa hade fått ett varmt täcke, hö, ljummet vatten och en massa pussar kunde jag i alla fall sova lugnt. 

Det var det äventyret, nästa gång berättar jag förhoppningsvis om något lite lugnare äventyr. Något i stil med att fysik b är det jobbigaste som finns, tror jag.

Kommentarer
Postat av: Anna

SHIT! Vad läskigt :O
Himla tur att hon sprang hem...

2008-01-11 @ 17:03:25

Skriv något roligt eller intelligent!

Namn:
Kryssa här, då glömmer jag dig aldrig

Mailadress i denna ruta:

URL/bloggadress:

Kommentar här tack:

Trackback