Sommarsammanfattning del 3 - juli forts

Juli slutade alltså med två lediga veckor, varav den först tillbringades i Nederländerna. De första dagarna var vi som sagt hos min mormor och morfar i Arnhem, och sen åkte vi vidare norrut till farmor. Typ det första vi gjorde med henne var att gå på bio och se Jurassic World, eftersom hon hade sagt att hon ville se "dino-filmen". Så det gjorde vi! Helkul men lite otäckt tyckte hon. Dagen efter åkte Erika och jag till ön Schiermonnikoog. Jag har varit där mycket som liten så det var kul att bli påmind hur det såg ut!


Fyren och en liten nördig turist! 


Sen kom solen fram och vi tog en skogspromenad och plockade vilda björnbär.


Och sen cyklade vi till stranden! Vi provdoppade fötterna och det kändes superkallt så vi höll på att banga men bestämde oss sen för att bada ändå. Så himla värt!!! Det var asnajs i vattnet, massa vågor så vi var i jättelänge.


Efteråt tog vi oss vidare mot den obebodda delen av ön. Här betar kor och det är havsvatten som svämmar över landet då och då. Jättefint!


Erika fotar en blomma som växte exakt överallt och gjorde hela ängarna rosa.

Dagen efter denna utflykt tog vi planet hem till Sverige igen, för att ladda om för nästa resa. För min del var det en fjällresa med min syster Linde och kusinerna Floor och Lars. Erika åkte också norrut till sina föräldrar, för att chilla och för att vara med på sin farmors begravning. Nåväl, här kommer lite fjällbilder från mig iallafall:


4x van der Spoel på tågstationen


På båten till Saltoluokta!


Utsikt över sjön Langas


Aningens bistra pga mygg


Dag ett på vår vandring - på väg från Saltoluokta till Sitojaurestugan.

En fjällfie!

En söt fjällglim

Floor uppe på platån


Min ranger till kusin - Lars

Dessa bilder togs före lunch dag ett, när allt var fint och härligt. Efter lunch började mitt knä göra jätteont så jag fick kämpa de sista tio kilometrarna till Sitojaure. Väl där bestämde vi oss för att ta en vilodag och sen vända tillbaka till Saltoluokta.


Tillbakavägen från Sitojaure till Salto. Regnigt och grått men mysigt ändå, trots mitt onda knä.


Lelle käppen och en glad Roos


Ändå kul att gå samma väg åt olika håll för utsikten blir ju som en ny utsikt!


Oklart??? Men kul!


Poserande flummisar


Lars fyller vatten från en bäck - sjukt coolt om du frågar en holländare!


Efter en natt i Salto åkte vi vidare med buss till Ritsem och därifrån med båt till Akkastugorna!


Akkamassivet var sjukt vackert! Stugan var hur mysig som helst så i efterhand är jag lite glad att mitt knä gjorde så att vi åkte hit istället.


En liten bäck där vi badade


En lite större bäck där vi inte badade


På väg hem - gahkkú-frukost


På tåget från Gällivare till Murjek


På nåt random fik i Murjek där vi hade en timme att slå ihjäl medan vi väntade på nattåget till Uppsala

Superbra semestrar ändå! Holland var jättemysigt trots tråkväder (vi tajmade liksom den fina dagen med vår Schiermonnikoog-resa - rätt duktigt alltså!) och fjällen blev riktigt bra också, trots mitt onda knä. Nu måste jag bara ta mig i kragen och gå och kolla upp det :)))) lär ju hända...
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Skriv något roligt eller intelligent!

Namn:
Kryssa här, då glömmer jag dig aldrig

Mailadress i denna ruta:

URL/bloggadress:

Kommentar här tack:

Trackback